Wartość rynku ecommerce w Polsce w 2020 roku przekroczyła już 100 miliardów złotych, i była większa o 40 proc. od prognoz. Takie liczby i taka dynamika rozbudzają wyobraźnię wielu przedsiębiorczych osób. No bo kto nie chciałby być sam dla siebie szefem i pracować na własny rachunek?

Zacznij od biznesplanu

Zanim rozpocznie się jakąkolwiek działalność gospodarczą, najpierw należy gruntownie przemyśleć nowe przedsięwzięcie i przyjrzeć mu się krytycznie z każdej możliwej strony. Do tego służy właśnie biznesplan. A wiec zebranie w jednym miejscu plusów i minusów sklepu, podsumowanie ile i w jakim czasie będzie kosztować nas taka inwestycja, oszacowanie kiedy i w jakim tempie powinna się zacząć zwracać. Bo przecież nie możemy non stop dokładać nawet do własnego biznesu.

Aby jednak móc dokładać, trzeba mieć zdolność kredytową. A jeśli jej się nie ma to oszczędności, albo należy rozejrzeć się za inwestorem. Ale wówczas sklep przestanie być już w stu procentach tylko nasz. Biznesplan to również analiza rynku, konkurencji, potencjalnych klientów, rynku producentów produktów, które będziemy dystrybuować, chyba, ze planujemy własną produkcję – wówczas dochodzą kwestie dodatkowych kosztów inwestycyjnych w sprzęt, materiały, miejsce do produkcji i magazyn na opakowania ecommerce.

Zalety własnego sklepu internetowego

Podstawową zaletą własnego sklepu ecommerce to przede wszystkim to, że jesteśmy sobie sterem i żaglem na biznesowym oceanie, a na horyzoncie widać same dobre prognozy rynkowe. Warto, aby nasz biznes był jednocześnie naszym hobby. Czyli, abyśmy handlowali tym, co jest związane z naszą pasją, czymś co sprawia nam przyjemność, i w czym jesteśmy ekspertami.

Kolejny plusem własnego sklepu internetowego jest możliwość uniknięcia kosztów stałych w postaci wynajęcia powierzchni sklepowej i magazynowej. No chyba, że od razu startujemy z wysokiego C, czyli dużej skali działalności – wówczas potrzebować będziemy co najmniej powierzchni magazynowej, w której znajdzie się towar oraz kartony wysyłkowe.

Kulisy logistyki e-biznesu

Bycie samozatrudnionym to jednak też obowiązki i niemała odpowiedzialność. Należy pamiętać, że każdy biznes ecommerce to nie tylko piękna witryna ale technologiczny silnik, zaplecze logistyczne i garść różnego rodzaju urzędowych formalności. Aby e-sklep mógł działać musimy mieć biuro rachunkowe, kasę fiskalną, system do fakturowania, konto firmowe w banku oraz wybrane odpowiednie formy opodatkowania i odprowadzania składek do ZUS. Sklep to także regulamin, polityka prywatności, system reklamacyjny – tu może przydać się więc i prawnik.

Jaką platformę ecommerce wybrać?

Jeśli chodzi o cyfrowy napęd, to można skorzystać z różnego rodzaju opcji jakie są do wyboru w ramach platform ecommerce. Każda z nich ma swoje plusy i minusy. Jedne dedykowane są większym podmiotom, inne – mikro przedsiębiorcom i start-upom. Platformy open source dają duże możliwości rozbudowy i modyfikacji, ale nie każdy jest programistom, bądź ma na to budżet. Inne, działające na zasadzie wyboru szablonów i abonamentu, mają ograniczone możliwości jeśli chodzi o naszą kreatywność, ale są sprawdzone i oferują nawet rozwiązania graficzne.

Pozycjonowanie i pozyskiwanie klientów

E-sklep to nie byt na bezludnej wyspie, lecz jednej z milionów podmiotów funkcjonujących w Internecie. Aby klienci mogli się o nim dowiedzieć, a nasz sklep miał dla kogo pakować pudełka do wysyłki, musimy zadbać o jego odpowiednią reklamę i pozycjonowanie SEO. W tym miejscu też warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych agencji. Na szczęście współczesna reklama internetowa oraz pozycjonowanie są mierzalne, dlatego łatwo zaplanować i obliczyć zwrot z poniesionej inwestycji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here