Przenośniki rolkowe to jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowany transporcie bliskim. Wykorzystuje się je do transporcie produktów i towarów o zwartej budowie i w miarę regularnym kształcie, np. kartonów, skrzynek czy palet. Przedmioty te mogą mieć duże wymiary i masę. Przenośniki rolkowe mogą być grawitacyjne lub napędzane.
Czym są przenośniki rolkowe napędzane?
Rolki napędzane stanowią przeciwieństwo rolek grawitacyjnych. Ich ruch jest wymuszany na różne sposoby. Wyróżniamy m.in.:
- rolki z pojedynczym kołem łańcuchowym, w tym przypadku napęd jest przenoszony z motoreduktora na łańcuch rolkowy, który odpowiada za napęd wszystkich rolek,
- rolki z podwójnym kołem łańcuchowym, gdzie napęd jest przenoszony łańcuchem rolkowym z rolki na rolkę,
- rolki z wgniecionym jednym rowkiem przeznaczonym pod okrągły pasek polikordowy, w takim układzie napęd jest przenoszony z motoreduktora na główny wałek napędowy, który znajduje się pod transporterem, a potem na wybrane rolki, cechą charakterystyczną tego układu jest, że nie wszystkie rolki muszą być napędzane,
- rolki z wgniecionymi dwoma rowkami przeznaczonymi pod okrągły pasek polikordowy, gdzie napęd jest przenoszony z rolki na rolkę za pomocą motoreduktora lub elektrorolki.
Budowa przenośnika rolkowego napędzanego
W zależności od przeznaczenia przenośniki rolkowe mogą mieć różną budowę i konstrukcję, m.in. mogą zostać dostosowane do załadowywania i odbierania palet. Istnieje możliwość wyposażenia ich w system akumulujący ładunek lub taki, który będzie go centrował i pozycjonował. Jak wspomniano wcześnie napęd może być przenoszony łańcuchem lub też paskami okrągłymi lub zębatymi. Jeżeli zachodzi konieczność zmiany kierunku ruchu w układzie można zamontować obrotnicę pracującą w zakresie 360°, natomiast zmiany wysokości realizowane są pneumatycznie, hydraulicznie oraz mechanicznie.
Jakie są rodzaje rolek stosowanych w przenośnikach rolkowych?
Przenośniki rolkowe grawitacyjne mogą być wyposażone w następujące rodzaje rolek:
- rolki cierne, wewnętrznie łożyskowane – stosuje się je w systemach transportowych gdzie może dojść do sytuacji, że pomimo ruchu łańcucha napędowego konieczne będzie aby płaszcz rolki, a w związku z tym transportowany materiał pozostał bez ruchu, bo na przykład część towaru dojechała już na oczekiwane pozycje,
- rolki wewnętrznie łożyskowane – posiadają one pojedyncze lub podwójne koło łańcuchowe i są napędzane paskiem polikordowym,
- rolki zewnętrznie łożyskowane – do zastosowania przy bardzo dużych obciążeniach lub w innych nietypowych warunkach.
Zalety przenośników rolkowych napędzanych.
Przenośniki rolkowe napędzane takie mają bardzo szeroki zakres zastosowań. Dzięki dużej elastyczności jeśli chodzi o konfigurację układu można ich używać w praktycznie każdej gałęzi przemysłu i łatwo modyfikować jeśli zajdzie taka potrzeba. Dużą zaletą jest stosunkowo niski koszt inwestycji, jak również późniejszej eksploatacji a także łatwość obsługi i konserwacji.
Przenośniki rolkowe napędzane umożliwiają sprawny i uporządkowany przepływ towarów zgodnie z zasadą FIFO (first in – first out, pierwszy wchodzi – pierwszy wychodzi). Przenośniki pozwalają także na znaczną oszczędność miejsca, można bowiem zredukować przestrzeń potrzebną na przemieszczanie się wózka widłowego.
Automatyzacja procesów transportu z użyciem przenośników rolkowych napędzanych
Przenośniki napędzane bardzo dobrze nadają się do użycia w systemach zautomatyzowanych. Można do nich dodać liczarki czy czujniki ruch. System automatyki może ograniczać się do jednej szafki zasilająco-sterowniczej, a może być również znacznie bardziej skomplikowany i umożliwiać centralne sterowanie za pomocą paneli dotykowych, rejestrację informacji czy kontrolę wizyjną.
Źródło: http://psychologiaisport.pl